Alla goda ting är Nittiotvå

92

 

The Year of Conflict

 

Två spel kommer tillbaka rätt starkt detta år. Dessa var de två första spelen jag valde själv, som min mor  sedan vänligt nog gav mig i födelsedagspresent.

Spelen i fråga var Probotector, och Metal Gear 2: Snakes Revenge, lustigt nog gjordes båda av Konami,  båda var actionspel och hade djungelbanor, men där slutade likheterna.

 

Metal Gear var som det är nu, om än simplifierat för att funka på en Nes, smyg kniva och lura dig fram i en vinkel rakt ovanifrån. Det var ganska coolt tyckte jag, att vara spion, men  som de flesta andra åttaåriga pojkar så var jag inte helt såld på smyga-grejen och jag försökte nog snarare smyga lite lagom, och skjuta så ofta jag kunde komma undan med det.

 

Probotector, det var ett spel jag och min moster nötte hårt, det kanske berodde på att vi kunde spela 2.. eller för att det var så jävla bra. Robotar,catchig musik, run and gun. ROBOTAR. Stora bossar och häftiga ”3d” banor. Samt en utmaning som heter duga.

 

Retrospektivt kan det tyckas att jag inte kunde uppskatta smygandet så bra pga min ålder och krav på snabb action, men jag kan faktiskt inte minnas så mycket bra om Snakes Revenge, det var ett spel, och jag klarade det.  Tvärtom är det med Probotector,  jag kommer ihåg var alla powerups kommer flygande,  var jag ska stå för att hamna i en blind spot på bossen på bana 2. Intervallerna som bossen på bana 5 skjuter i och rytmen för hoppen.  Jag kan plocka fram det i min DS för att spela igenom det på bussturer och liknande än idag. Jag skulle nästan gå så långt att jag kallar det för ett av spelvärldens svar på Die Hard, action som håller än idag.

 

Avslutar den här texten med en duell, spelen emellan.

 

Huvudpersoner

 

Solid Snake              vs

 

snake

RD-008/RC-011

R

 

 

 

Snake må ha blivit  en legitimerad badass på senare år, men då stod han sig slätt mot grymt designade robotar. Dessa robotar kan jag förmodligen även kalla mina första spelrobotar.. nostalgiplus

 

 

Vapen

Snake må ha haft sprängämnen, raketkastare, maskingevär och handgranater, men  Robotarna tar ändå hem det här med endast ett vapen. Spread Gun.  Små röda bollar av doom, sprids i en expanderande  halvcirkel och täcker nästan varenda vinkel i skottriktningen.

Dont leave your home  without it.

 

Arvet

 

Medans Probotector, eller Contra som det kallas I staterna och Japan, hade sina glory days under det tidigare nittiotalet så hände det något 1998. Metal Gear Solid, mångmiljonsäljare och genre-pionjär. Och den gången kunde jag uppskatta mitt smygande, medans probotector /Contra bara fick halvhjärtade lågbudgetsuppföljare.

 

 

2-1 till Probotector i slutändan, men båda spelen gjorde något för mig, utan Snakes Revenge hade jag kanske aldrig provat Metal Gear Solid (var en stark kandidat för 98’)

Probotector var bara underbart rakt igenom, och fick upp mina ögon för svåra reflexkrävande spel som inte bryr sig om du skriker och gråter, utan bara skickar fler och större fiender på dig.

 

Phew, 92 var förvirrande.. men 93 var nästan en självklarhet.


Kommentarer
Postat av: Poemy

Nu blir det ett pinsamt avslöjande. Men jag hade ingen aning om att Probotector och Contra var samma spel. Contra har jag ju till och med spelat, Probotector har jag aldrig hört talas om. Är inte det konstigt? Eller så har jag bara ingen koll, vad vet jag?



Sluta spela Assassins Creed och lägg upp '93 nu.

2010-05-29 @ 15:33:04
URL: http://arisia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0