Frank Martin, Bad-Ass

Det var några år sedan jag träffade Frank för första gången.. Jag bodde i Nora, livet var enkelt, sommarlov.
Moster hade hyrt en film via nån form av DVD-hemskicknings-firma.. detaljer icket viktiga iaf.
Filmen var The Transporter.. Jag hade inga höga förväntningar direkt, men.. jag vart förvånad!

Det är en rätt simpel film egentligen, men ack så snyggt gjord. The Frank in question är en chaufför, och inte den typ av chaufför som kör skolbuss utan mer Getaway driver, med stil. Spelad av Jason Staham, en av dem skönaste "småskådisarna" som finns (med i Snatch, Lock Stock and 2 smokin barrels, the One.. mm)

Han kör med stenhårda regler, han säger inte mer än vad som behövs.. han är förmodligen den bästa bilföraren i filmhistorien, samt att han kan alla möjliga sätt att sparka och/eller slå folk, med varierande tillhyggen.
Allt är utfört väldigt, väldigt snyggt, och även om det inte är en film driven av logik och normala fysiklagar så är den aldrig "Herregud sådär kan man inte göra." men samtidigt så lyckas den ändåp vara en av de coolaste actionfilmer jag nånsin sett.

Men så var det tvåan igår.. inte lika cool, dem tummar lite för mycket på grunderna i första filmen, men Frank är fortfarande lika hård. Handlingen är visserligen helt befängd men vem bryr sig liksom.
Höjdpunkten för mig var iallafall efter ett slagsmåll mellan Frank och hans fiender.. hans kostym är nersmutsad, hans skjorta sönderriven.. han går fram till bakluckan till bilen, med en sammanbiten "nu jävlar"-min. han öppnar, där ligger vapen.. MEN, istället tar han fram sin inplastade reservkostym.

Man kan ju minsann inte vara sjabbig när man ska sparka rumpa.Nej jag hittade ingen bättre bild

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0