Bildning, överskattat?

Jag vill plugga känner jag.. läsa journalistik. Bo nånstans långt bort och träffa nytt folk, lära mig nya grejer. Bli mer vältalig, livserfaren. Sånt man tycker borde komma med studier.

Men gör det det? jag har läst dittan och dattan sen jag var 7 år, och med facit i hand kan jag säga att 90% av det skolan lärt mig inte känns som om det påverkat mig.

Sen jag började på kävesta  har jag förändrats mer skulle jag tro.. inte av studierna i sig, utan diskussionerna runt ämnena. Att få prata med folk med väldigt skilda livserfarnheter om allt från Tjetjenien till svenska skatter. Jag hoppas att Universitetstudier har samma effekt, och inte bara trycker in en i ett kvavt rum där man får läsa. Vill ha uppgifter som får en att bilda egna uppfattningar och inte ber en "skriva om boken i egna ord" för det är bara fel. Det funkar för vissa, men för mig har det vart en bur under hela min skolgång. Jag vill uttrycka mig fritt, skriva vad jag tycker om något, inte bara upprepa vad nån annan sagt i en dammig bok.

Har faktist haft funderingar på att bli lärare.. lång sommarledighet. Man kan påverka ungdomar.. men jag vet inte, har alla lärare som riktlinje att dem måste tvinga ungdomar till saker, eller får dem forma sina kurser som dem vill? Hornets nest verkar det som..

Men för att åtegå till min startpunkt.. För vissa människor funkar vanliga studier bra. dem vi kallar "pluggisar" som får mvg i varje ämne.. De är inte alltid särskilt smarta, bara målmedvetna.. men för oss med knasiga drömmar finns ingen direkt plats på gymnasiet, ännu mindre på högstadiet. Estet kanske nån säger.. men jag tror minsann de läser lika mycket förstoffade ideér i kärnämnena som en annan.

Jag börjar förvilla mig själv i mina tankegångar nu. Det jag vill ha sagt är helt enkelt att Kärnämnena.. särskilt svenska engelska historia, samhäll.. dem borde till stor del vara friare.

Samhälle som exempel, ta grundpelarna i det, sen mellan dem låt eleverna fördjupa sig i nåt dem är intresserade av. Sätt dem sen i diskussionsgrupper om deras ämnen.

Engelska?.. om din elev redan pratar engelska som en britt.. låt honom läsa en bok som han själv väljer, men även så kan läraren ge honom flera att välja på, så han inte fastnar i samma typ av böcker, då breddas personens uppfattning. Allt jag sagt om engelska kan appliceras på svenska såklart.

Visst det här betyder mer jobb för läraren, men är inte det lite av grundtanken att eleven ska trivas i skolan.. jag hade klarat min gymnasietid klart bättre om det funkat så här.. tror jag. Kan inte svara för andra såklart.

Aja.. over and out , och ni som läser (och inte är poemy) hör av er lite oftare så jagvet villken läsarskara jag har ^^
Och poemy får fortsätta prata hur mycket hon vill ofc xP

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0