Let's talk about Dexter

Så.. var börjar man.

För dem av er som inte vet, Dexter är en trevlig ung man som jobbar med blodsplatter-analyser, han har ett välvårdat yttre och är bra på sitt jobb. Han är älskad av sin syster och omtyckt av sina arbetskamrater. En kille i sina bästa år utan vidare skavanker.

Nästan iallafall, ni förstår Dexter är också en seriemördare, samt psykopat. Men han mördar bara brottslingar, riktigt grova sådana för den delen, och det är ju bra.. eller?

Jag vet inte riktigt hur jag ska klassa Dexter.. han är en psykopat, och han vet om det.. han har uppfostrats under vetskapen att han är det, han har uppfostrats att ta livet av brottslingar. Gör det det hela mer acceptabelt att han är en mördar-mördare?. Jag vet inte, därför jag frågar. Shed light please.

Dexter är sin egen narrator i serien, vi får höra vad han tänker och känner, om den känslomässiga distans han har till människor, även dem som han växt upp med, och bor med. Hursomhelst,  han har svårigheter att identifiera dem känslor han känner, något jag känner kan identifiera mig med (nej jag är inte massmördare dock)

Hursomhelst, Dexter gör onda saker mot onda människor, gör det honom till en hjälte.. njae.. särskilt inte om man ser till vad han gör mot en  kille som faktist anar oråd, systematiskt förstör han killens karriär, vänskap och tillit hos någon som verkar vara dennes äldsta vän. Han gör onda saker, mot en kille som är "god" för även om killen nu är god så är han en argsint, någorlunda surig kille, det är helt enkelt lätt att tycka illa om honom. För att han är ärlig.

Ni kanske undrar vart jag vill komma med det här, och det jag känner själv är att serien fångar verkligheten väldigt bra.. allt är inte svart och vitt, Visst Dexter är en mördare, men det är ok.. men nu när han måste skydda sin mördaridentitet gör han nåt elakt mot en god, om än vresig bitter människa.. ska man tycka att det var bra gjort? Det tror jag inte.. men, Dexter hade åkt fast annars, det hade ju inte vart bra, då hade han fått sluta mörda brottslingar..

GAH... Jag vet själv inte vad jag ska tänka.. visserligen anser jag att mörda elakingar kan vara ett nödvändigt ont, men att förstöra nåns liv för att kunna fortsätta.. njae.

Oh well.. nu har jag ventilerat huvudet om Dexter.. världens trevligaste mördare :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0